راه رب
راه تو به هر جهت که پویند خوش است
جمعه 7 خرداد 1389 :: نویسنده : مرتضی

                                              سخن ابن تمیمه در قابل رؤیت بودن خدا در آخرت
ابن تمیمه در جاى دیگرى مى گوید: ما اهل سنت اتفاِ داریم در اینکه خداوند در دنیا قابل رؤیت نیست ولى در آخرت مى توان او را دید، او مى گوید:اهل سنت اختلاف ندارند مگر در اینکه آیا پیامبر (صلى الله علیه وآله)در دنیا او را دید یا خیر، در حالى که امامان اهل سنت بر این قولند که احدى خدا را در دنیا هرگز ندید، ولى یک طایفه از اهل سنت قائلند که در دنیا هم مى توان خدا را دید. اهل سنت در این اعتقادشان که خدا را در دنیا هرگز نمى توان دید و او فقط در آخرت قابل رؤیت است استدلال مى کنند به کتاب و سنت مانند قول تعالى: "و لمّا جاء موسى لمیقاتنا و کلّمه ربّه قال ربّ أرنى أنظر إلیک قال لن ترانى و لکن انظر إنظر إلى الجبل فإن استقرّ مکانه فسوف ترانى فلمّا تجلّى ربّه للجبل جعله دکّاً و خرّ موسى صعقاً فلمّا أفاِ قال سبحانک تبت إلیک و أنا أوّل المؤمنین"
وقتى خدا موسى (علیها السلام)را از رؤیت خویش در دنیا منع کرد غیر او و پایین تر از او را بطرِ اولى منع مى کند. و دلیل دیگر حدیث نبوى (صلى الله علیه وآله)است که فرمود: "واعلموا أنّ أحداً منکم لن یرى ربّه حتّى یموت" و غیر از این از دلایلى مانند عجز و ناتوانى چشم از دیدن جلال و جمال حق در دنیا سخن گفته شد.
او در ادامه مى گوید:نهایت چیزى که مخالفین مى توانند بگویند این است که اگر خدا دیده شود باید در جهتى باشد و داراى جسم باشد، در حالى که معتقدین به رؤیت خدا مى گویند او در جهت خاصى واقع مى شود و جسم هم دارد، حال اگر مخالفین بخواهند جسم و جهت را از خدا نفى کنند، نهایت مى توانند بگویند که متصف به صفات مى شود، بالاخره شاید بگویند:صفات از اعراضند و آنچه که عرض بر او عارض شود حادث است;ولى معتقدین به رؤیت خدا مى گویند اعراض بر خدا عارض مى شوند و او قدیم است;زیرا آنها قائلند عرَض بر قدیم عارض مى شود.
اگر مخالفین بگویند جسم خالى از حرکت و سکون نیست و هر چه که خالى از حرکت و سکون نباشد حادث است و در نتیجه ازلى نیست، قائلین به رؤیت مى گویند:ما قبول نداریم که جسم خالى از حرکت و سکون نباشد،بلکه جایز است خالى بودن جسم از حرکت;زیرا سکون عدم حرکت است یا مطلقاًیا عدم حرکت از چیزى که شأنش قبول حرکت است (بصورت عدم و ملکه،سکون عدم و حرکت ملکه آن) پس جایز است جسم قدیم، ساکن و بدون حرکت است باشد به سکون مطلق. یا اصلا مى گوییم ممتنع نیست که حادثى ازلى داشته باشیم.

جواب از سخن ابن تمیمه در قابل رؤیت بودن خدا در آخرت
امّا در جواب این بیان ابن تمیمه باید گفت: اولا شما در ادعایتان قائل به اجماع اهل سنت در عدم رؤیت خدا در دنیا شدید در حالى که خود طایفه اى را ذکر کردید که قائل به رؤیت خدا در دنیا هستند، پس اجماع و اتفاقى وجود ندارد.
ثانیاً دلایلى که از آیه شریفه 143 سوره اعراف در مورد موسى (علیها السلام)فرمود:"لن ترانى" بوسیله لن فعل را منفى کرد، علماء اهل ادب مى گویند "لن" براى نفى ابد مى آید پس تا ابد نمى توان خدا را با چشم دید و استدلال شما که خواستید بگویید آیه اشاره دارد که در دنیا نمى توان مرا ببینى لکن در آخرت خواهى دید ناصحیح و مردود است.
ثالثاً شما در حدیثى که از پیامبر (صلى الله علیه وآله)نقل کردید، کلمه "حتّى" را به معنى "تا اینکه" گرفتید و حال اینکه معنى کلمه "حتّى" بمعنى خود "حتّى" است، بخاطر مطابقت نمودن معنى حدیث با آیه شریفه مذکور و لازم نیامدن صفاتى که در شأن واجب لذاته نیست از قبیل حدوث و جسمانیت و...در خداوند.
رابعاً اینکه گفتید: قائلین به رؤیت مى گویند خدا در جهت واقع مى شود و جسم هم دارد، در جواب مى گوییم: در جهت واقع شدن لازمه اش مکان داشتن است و نیاز به مکان در شأن واجب تعالى نیست و نیز جسم داشتن از آنجایى که هر جسمى قابل انقسام به اجزاء است لازمه اش، نیاز واجب الوجود به اجزاء خودش است که این هم در شأن واجب تعالى نیست.
خامساً اینکه گفتید اشکال ندارد قدیم متصف به صفات شود و در معرض اعراض قرار گیرد، در جواب مى گوییم: یقیناً صفات و اعراضى که بر واجب عارض مى شوند عین ذات او نیستند، اگر خارج از ذات اویند یا واجبند که تعدد واجب لازم مى آید و محال، اگر واجب نباشند ممکن هستند و (کلّ ممکن حادث) هر ممکن الوجودى حادث است، اینجا اولا نیاز به غیر لازم مى آید، ثانیاً لازم مى آید واجب چیزى را که خود واجد آن نبود ایجاد کرد و حادث کند بعد به آن متصف شود که این هم براى واجب محال است ; زیرا براى او هم ایجاد چیزى که خود فاقد آن است محال است، و هم نیاز به غیرلازم مى آید.
سادساً اینکه گفتید: ما قبول نداریم خالى نبودن جسم را از حرکت و سکون و حادث بودن، به اینکه مى توانیم جسمى داشته باشیم قدیم و ساکن به سکون مطلق نه ساکن به سکون عدمِ ملکه حرکت، در جواب مى گوییم: موجود در یک تقسیم خود یا مجرد است و یا مادى، اگر مادى بود حتماً جسم دارد و در او سکون و حرکت راه دارد و هر چه که در او حرکت و سکون راه داشته باشد مادى است. و سکون او عدمِ ملکه حرکت است، بخلاف موجود مجرد که در آن جسم و ماده نیست لذا حرکت و سکون ندارد و آنچه که در شىء مجرد بعنوان سکون مطلق در نظر مى گیرید سکون نیست، بلکه ثابت است; یعنى ذاتش ثابت است و به سوى کمال در حرکت نیست. چون هر چه که ماده و جسم در او نباشد به نهایت درجه کمال خود دست یافته و به ثبات ذات رسیده به خلاف صاحب جسم مادى که باید حرکت کند تا به تجرد دست یابد و به کمال خویش نائل گردد.

 

ادرسhttp://www.porsojoo.com/fa/node/12502





نوع مطلب :
برچسب ها : وهابیت،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 شهریور 1396 03:30 ق.ظ
Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger,
and I was wondering your situation; we have developed some nice
methods and we are looking to exchange techniques with others, why not shoot
me an email if interested.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 02:06 ب.ظ
Hi mates, how is everything, and what you want to say regarding
this paragraph, in my view its really amazing designed for me.
پنجشنبه 27 خرداد 1389 11:11 ق.ظ
ازاینکه این همه تلاش دارید که شبهات دشمنان رادرموردمذهب تشیع رفع کنید سپاسگزارم.اما پیشنهادم این است باتوجه به اینکه شما قلم توانایی دارید وبرمطلب اشراف دارید لطف کنید خلاصه مطالب روهم دریک یادوجمله به طورجداگانه بنویسید تا برای جوانهای امروز که عادت به مطالب ساندویچی دارن مورداستفاده قراربگیره.ممنونم.
یکشنبه 23 خرداد 1389 02:46 ب.ظ
به نام جق
سلام دوست عزیز
ممنون كه به ولاگ بنده سر زدید
و ممنون از حدیث زیباتون
یا علی
پنجشنبه 20 خرداد 1389 10:05 ق.ظ
سلام
ممنون كه به من سر زدی دوباره منتظر حظور كرم شما هستم
این شعر هم از خودمه
دوست دارم با قلبی باك
یا مال منی یا مال خاك
چهارشنبه 19 خرداد 1389 10:36 ق.ظ
سلام دوست مثبتم اسم وبت با محتویاتش هم خونی نداره گلم نراحت نشی گلمبهم سر بزن
چهارشنبه 19 خرداد 1389 08:54 ق.ظ
سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی داری ممنون از اینکه ما رو قابل دونستی
چهارشنبه 19 خرداد 1389 03:42 ق.ظ
نمی خواهم دگر خاموش بنشینم
نمی خواهم از این رویا گل فریاد برچینم
نمی خواهم آرزو باشم
نمی خواهم ترجمان گفتگو باشم
نمی خواهم فراموشم کنی شاید
دم رفتن لحظه ای آیی به بالینم
شنبه 15 خرداد 1389 07:35 ب.ظ
سلام وبلاگه خیلی خووووبی دارین ممنون که بهم سر زدین
دوووست داشتین بیشتر بهم سر بزنین خوشحال میشم
اگه مایل بوودید منو با عنوانه با ما باش!! بلینکین بهم خبر بدین با چه اسمی لینکتوون کنم
منتظرممم
شنبه 15 خرداد 1389 05:15 ب.ظ
دعاشون هم مثل خودشون فرق می کنه با بقیه
مرتضی از چه نظر می گی فرق داره
شنبه 15 خرداد 1389 05:02 ب.ظ
salam
شنبه 15 خرداد 1389 05:01 ب.ظ
از اینکه به من سر زدی ممنون.اپم
شنبه 15 خرداد 1389 04:51 ب.ظ
?????????
شنبه 15 خرداد 1389 04:51 ب.ظ
hamin base dg
شنبه 15 خرداد 1389 04:51 ب.ظ
albate man tu in kara kam miyaram
شنبه 15 خرداد 1389 04:51 ب.ظ
umadam nazar barun konam
شنبه 15 خرداد 1389 04:51 ب.ظ
salam . bebakhshid k behetun kam sar mizanam
شنبه 15 خرداد 1389 04:22 ب.ظ
عشق یعنی اشک توبه در قنوت
خواندنش با نام غفار الذنوب
عشق یعنی چشمها هم در رکوع
شرمگین از نام ستار العیوب
عشق یعنی سر سجود و دل سجود
ذکر یارب یارب از عمق وجود . . .
شنبه 15 خرداد 1389 03:24 ب.ظ

امام حسین (ع) میفرماید : كسی كه گرفتاری و اندوه مؤمنی را برطرف كند و او را

آسوده كند، خداوند گرفتاری و اندوه دنیا و آخرت را از او رفع میكند . بحار الانوار، ج 78، ص 122

سلام با داستان (زیبایی و پاکدامنی ) در خدمت شما هستیم موفق و پیروز باشید .
شنبه 15 خرداد 1389 02:38 ب.ظ
شنبه 15 خرداد 1389 01:55 ب.ظ
نزدیک به یک ماه فعالیت از جنبش وبلاگی راز گل یاس

واینک...

بیـــانیه پـــایانی وبلاگ نویسان ارزشی برای "حجاب وعفاف" روی وبلاگ جنجال یک سکوت و وبلاگ های همراه قرار گرفت

با حضورتان امضایی شوید بر این بیانیه
منتظرتان هستیم....بی صبرانه

شنبه 15 خرداد 1389 01:33 ب.ظ
سلام مرتضی خوبی
ممنون از حضور پرمهرتون
خواستم بهتون كله بزنم متاسفانه وبتون باز نمی شد
بازم بیایی می خوشحالم وبتون جذابتر هم میشه
شاد باشی
شنبه 15 خرداد 1389 11:52 ق.ظ
سلام
ممنون
موفق باشید
یازهرا
شنبه 15 خرداد 1389 11:36 ق.ظ
شنبه 15 خرداد 1389 09:41 ق.ظ
مادران و خواهران بسیار دوست دارند از وضعیت خود در بهشت با خبر شوند و اینکه چه چیز در انتظار آنهاست به همین دلیل علاقمند شدم نکته هایی در این موضوع از کتاب و سنت و اقوال بزرگان جمع آوری کنم و با یاری ازالله آن را بیان می نمایم :
شنبه 15 خرداد 1389 09:02 ق.ظ
سلام خوشحال شدم اومدی

چرا ما فقط شهادت ها واسمون مهمه که تسلیت بکیم

ولادت ها پس چی میشه
جمعه 14 خرداد 1389 07:07 ب.ظ
تقدیم می دارم به مادر عزیزتان ودرود بر ایشان كه فرزندی اندیشمند همچو شما تربیت نموده اند:

سلام بر تو ای فرشته عزیز، ای كه كلامت آفتاب، و صدایت باران،ای مظهر اندیشه و تفكر و ازادگی،ای شیرزن و مادر ، ای اسطوره ایثار و عشق،روزت به میمنتی سپری روزگاران باعزت و تندرستی، مبارك باد،به امید انكه ازاد اندیشی ات بر قله های جهان بدرخشد.. هرچند بهترین واژه های خلقت در وصفت كم است ،و اینك بضاعت ذهنی ام با صداقت چند واژه ای را در سبد اخلاص نهاده است تا در كلبه‌ام ، تقدیمت كند. باشد تا تا برگ سبزی تحفه درویشی ام برای مادرت باشد
جمعه 14 خرداد 1389 03:26 ب.ظ
هی فلانی
زندگی شاید همین باشد
یك فریب ساده و كوچك
آن هم از دست عزیزی كه تو
دنیا را جز با او و برای او نمی خواهی!!!
به گمانم زندگی باید همین باشد...

سلاااااااااااام عزیزم....چطوری؟؟؟؟
ممنون
جمعه 14 خرداد 1389 03:02 ب.ظ
bazam sar bezan.....mer30
جمعه 14 خرداد 1389 02:20 ب.ظ
به نام خدا
سلام
سالروز رحلت پیر فرزانه رهبر كبیر انقلاب را به شما تسلیت عرض می كنم.

مطالبتون عالیه خیلی استفاده كردم .
موفق باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
درباره وبلاگ

راه تو به هر جهت که پویند خوش است
وصل تو به هر روش که جویند خوش است
روی تو به هر دیده که بینند نکوست
ذکر تو به هرزبان که گویند خوش است
مدیر وبلاگ : . .
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :